FrågaPROCESSRÄTTVittna24/08/2022

Vilka rättigheter och skyldigheter har ett vittne?

Om jag blir uppringd av en utredare där utredaren säger att jag är bittne till en händelse måste jag vittna då? Om det är så att jag vittnar per telefon kan det bli då att jag måste vara med i rättegång om utredningen går vidare? Vad har jag då för skyldigheter och rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka rättigheter och skyldigheter du har som vittne, samt om du måste delta i rättegången om du kallas som vittne. I mitt svar kommer jag främst att tillämpa 36 kap. rättegångsbalken (RB).

Vilka skyldigheter har ett vittne?

I Sverige har vi en allmän vittnesplikt. Det innebär att alla kan vara skyldiga att vittna under ed (ska tala sanning och inte undanhålla någon information) i en rättegång i domstol om åklagaren eller den misstänkta personen och dess försvarare anser att det är nödvändigt, 36 kap. 1§ RB. Om vittnet inte talar sanning kan vittnet begå brottet mened och dömas till böter eller fängelse. Det finns dock undantag till den allmänna vittnesplikten, till exempel om vittnet är under 15 år, omfattas av tystnadsplikt genom exempelvis sitt arbete eller om vittnet är nära släkting till den åtalade, 36 kap. 3-6 RB§§ och se här. Om vittnet kallas till rättegången ska denne komma enligt angiven tid. Om så inte sker kan rätten besluta att vittnet ska hämtas till domstolen omedelbart eller en senare dag, alternativt att vittnet kallas på nytt till en senare dag och ska också betala vite (böter), 36 kap. 20§ RB.

Vilka rättigheter har ett vittne?

Ett vittne har rätt till ersättning. Ersättningens storlek och vem som betalar ersättningen beror på omständigheterna i det enskilda fallet, 36 kap. 24§ RB. Dessutom har den som kallats till vittne rätt att få i förskott ersättning för kostnader och uppehälle, 36 kap. 25§ RB.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare