FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/09/2021

Vilka påföljder riskerar en att drabbas av om en agerar som handledare utan att ha giltig handledarutbildning

vad blir påfölden för att jag som inte har handledarutbildning som har gott ut , när man övingkör privat med en person som håller på med att ta körkort om det blir trafik kontroll

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du gått en handledarutbildning men att giltigheten för denna har gått ut och att du nu undrar vilken påföljd du kan drabbas av i det fall du övningskör med en person. Svaret på din fråga går att finna i Körkortslagen(KörkL) och Lag om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Kravet på introduktionsutbildning kommer hindra dina möjligheter att övningsköra

Den som övningskör måste göra detta under uppsikt av någon som har vana och skicklighet att köra det fordon som övningskörningen avser, 4:5 KörkL. Personen som ska ha uppsikt och agerar som handledare behöver också få sitt handledarskap godkänt, 4:5 KörkL. För att godkännas som handledare behöver bland annat en introduktionsutbildning genomförts någon gång under de senaste fem åren, 4:7 KörkL. I det fall det var mer än fem år sedan du genomförde en sådan utbildning kan du alltså inte godkännas som handledare.

Vilka påföljder kan du som handledare drabbas av

I det fall du väljer att övningsköra med en person trots att din handledarutbildning gått ut och och du inte fått ditt handledarskap godkänt kan du dömas till tillåtelse av olovlig körning och få böter, 3 § TBL. Du riskerar också att få ditt körkort indraget, 5:3 1 st 6 p KörkL ihop med RÅ 2006 ref 48.

För att du inte drabbas av någon av ovanstående påföljder råder jag dig därför att se till att få din handledarutbildning giltig innan dess att du agerar i rollen som handledare.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare