FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/07/2019

Vilka kostnader ska respektive part stå för när samboförhållandet upphör?

Hej,

Jag och min sambo äger ett hus ihop 50/50. Vi ska nu gå isär och ska lägga ut huset till försäljning. Nu så ska min sambo flytta ut innan vi har fått sålt huset och han tänker bara betala då för amortering och ränta. Men inte för resterande kostnader som gäller huset som tex el, sopor, fiber mm.

Han säger att han gör rätt juridiskt. Men jag kan inte betala dessa räkningar själv. De är alldeles för mycket för mig själv.

Stämmer det? Gör han rätt?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom kostnader för el, sopor, fiber och så vidare är löpande kostnader som tillförs huset som din ex-sambo inte bor kvar i kan man säga att du bör stå för dessa kostnader själv, det är ju endast du som får ut något av dessa kostnader. Men står han, eller ni tillsammans, på exempelvis elavtalet eller försäkringar upphör inte hans betalningsskyldighet automatiskt eftersom han fortfarande är bunden av dessa avtal. Eftersom han är delägare i huset ansvarar han även för att huset vårdas och inte tappar i värde, varför han inte kan underlåta att betala driftskostnader. Detta innebär alltså att din ex-sambo fortfarande är betalningsskyldig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare