FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/01/2018

Vilka intyg behöver min 15 åriga dotter för att resa utomlands med sin kompis och hennes mamma?

Vilka intyg behöver min 15 åriga dotter för att resa till Bosnien med sin kompis och hennes mamma?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar vad för intyg din dotter behöver för att resa till Bosnien utan vårdnadshavare. Det är upp till varje flyg- och resebolag att bestämma det själva. Eftersom jag inte vet vilket resebolag din dotter reser med eller vilket flygbolag hon flyger med kan jag tyvärr inte svara på din fråga.

Det står oftast på bolagets hemsida vad som krävs för att som minderårig resa utan vårdnadshavare. Jag rekommenderar dig att gå in på resebolagets eller flygbolagets hemsida, alternativt kontakta dem via telefon för att få svar på din fråga.

Jag hoppas detta gav dig någon klarhet i frågan!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare