Vilka formkrav gäller för bodelningsavtal?

Hej! Vi har ett bodelningsavtal (skilsmässa)) som båda skrivit under med svart spritpenna. Är det ok? Namnunderskrift är bevittnade men finns på ett eget blad, alltså inte på bodelningsavtalet. Och det framgår inte att bevittningen gäller bodelningsavtalet. Hur blir det då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Ovan använder du begreppet "skilsmässa" och inte "separation" eller andra dylika uttryck varför jag utgår ifrån att det rör sig om ett äktenskap och inte ett samboförhållande. Den lagstiftning som då behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är äktenskapsbalken (ÄktB).

Enligt 9 kap. 5 § ÄktB förrättas bodelning av makarna tillsammans och över bodelningen ska det upprättas en handling som skrivs under av båda parter, dvs. ett skriftligt bodelningsavtal. Mer än att avtalet ska vara skriftligt och innehålla makarnas underskrifter går inte att utläsa av lagtexten. Det innebär att underskrifterna inte behöver komma till samtidigt och i doktrinen, den rättsvetenskapliga litteraturen, har det anförts de inte heller behöver göras personligen varför makarna exempelvis kan representeras av ett ombud eller en ställföreträdare vid undertecknandet, se även prop. 1986/87:1 s. 148. Det finns mig veterligen inget detaljreglerat krav på exakt vilken typ av penna som bör användas vid undertecknandet varför min bedömning blir att den penna som nu har använts inte påverkar avtalets giltighet.

Däremot kan en makes underskrift inte ersättas med en elektronisk signatur. Vidare har det tidigare kravet på bevittning utgått och något sådant anges ju inte heller bland formkraven i bestämmelsen ovan. Med andra ord och som svar på din sista fråga kan konstateras att ert bodelningsavtal är giltigt även om någon bevittning inte har ägt rum. Som ett bra och pedagogiskt exempel på formkraven för bodelningsavtal kan Högsta domstolens (HD) avgörande NJA 1994 s. 265 nämnas. Beträffande giltigheten i övrigt kan sägas att rättslig bundenhet uppstår först när bägge underskrifter har kommit till stånd och den siste undertecknaren utgivit avtalet, vilket är ett uttryck för den s.k. ömsesidighetsprincipen, jfr rättsfallet NJA 2012 s. 1095. När bodelningen och lottläggningen slutligen har manifesterats i bodelningsavtalet bör det registreras hos Skatteverket. Det sistnämnda är dock inget krav, men brukar ändå vara en fördel i bevishänseende, 13 kap. 6 § ÄktB.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis är min uppfattning att det nu aktuella bodelningsavtalet är giltigt trots valet av penna och alldeles oavsett hur bevittningen har gått till eftersom något krav på bevittning inte uppställs i äktenskapsbalken.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare