Vilka fordon kan köras utan körkort?

Jag har fyllt 15 år innan 2009 och vet att jag får köra gammal 30 moppe utan körkort. Får jag även köra traktor, epa och a traktor utan körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vilka fordon du får köra utan körkort.

Om du saknar körkort innebär det att du inte får framföra fordon för vilka körkort är ett krav så som personbil, lastbil, buss, motorcykel, moped klass I, terrängvagn och motorredskap klass I.

Såvida du inte har förarbevis eller traktorkort är det få motordrivna fordon du har rätt att köra om du inte har ett körkort. Det finns emellertid en möjlighet att köra moped klass II utan körkort, traktorkort eller förarbevis om du har fyllt 15 (Transportstyrelsen).

Sammanfattningsvis kan du alltså endast rätt att köra en moped av klass II typ utan körkort, och därmed inte en traktor, epa eller a-traktor.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare