FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2019

Vilka ekonomiska rättigheter har jag i ett äktenskap?

Hejsan!

Min man har ett tydligt sätt om hur ekonomin ska fördelas.

Han har en månadslön på 30000 efter skatt och jag får ca 17000.

Han säger att en skälig summa för mig varje månad är 3500.

Resten ska sättas in på hans konto.

Mina 3500 kr ska räcka till sparande, kläder, kläder till 3 barn, små inköp på affären, nöjen osv.

Var våra övriga pengar hamnar har jag ingen aning om...

Vad är mina rättigheter egentligen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är gifta blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Vad gäller för makar?

Även om man är gifta så råder man över sin egen egendom och svarar för sina egna skulder, se 1 kap. 3 § ÄktB. Makarna ska var och en efter förmåga bidra med pengar till hushållet. Det finns en viss underhållsskyldighet för varandra som innebär att båda makarna ska få sina behov tillgodosedda, se 6 kap. 1-2 §§ ÄktB. I vissa fall kan alltså den ena maken bli underhållsskyldig för den andre.

Vilka rättigheter har du?

Den summan du själv tjänar är dina egna pengar. Din man har ingen rätt att ta ifrån dig dessa eftersom det är dina egna pengar som du själv tjänat. Likaså har din man ingen skyldighet att ge dig hans pengar.

Alltså, din man har ingen rätt att ta ifrån dig dina pengar. De 17 000 kr är dina egna som du får spendera som du vill.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare