FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/01/2018

Vilka dokument behöver jag för att ta med ett barn på resa?

Vad för dokument skall jag ta med på resa utomland när ett av barnen har tillförordnad vårdnadshavare? Där jag inte är vårdnadshavare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt ska det inte vara några problem att resa utomlands med barn som du inte är vårdnadshavare för så länge ni båda har med er de handlingar som typiskt sett krävs för att få resa och komma in i det landet ni ska resa till.

När man reser med flyg kan olika flygbolag ha olika regler kring detta. TUI kräver exempelvis ett intyg för att få resa utan vårdnadshavare när barnet är mellan 6-11 år gammalt. Solresor kräver däremot att målsman följer med till avreseflygplatsen och bland annat skriver på ett intyg. Om ni ska resa med flyg är mitt råd till dig att kontakta flygbolaget ni ska resa med och undersöka vad som gäller just för det.

Som utgångspunkt rekommenderar jag att ni tar med er följande handlingar på resan:

* Barnets pass och eventuellt visum
* Kopia på föräldrarnas pass
* Ifyllt intyg som är undertecknat av vårdnadshavarna

Jag hoppas detta var svar på din fråga och att ni får en trevlig resa!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare