Vilka begränsningar finns det på att skriva testamente?

Jag har en dotter i livet och en avliden dotter. Hennes son är också avliden men hans dotter lever, alltså mitt barnbarnsbarn. Om jag inte skriver testamente antar jag att min dotter och barnbarnsbarnet ärver 50% vardera. Kan jag testamentera 75% till min levande dotter och 25% till mitt barnbarnsbarn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är att det finns inget som hindrar dig att skriva ditt testamente utefter den uppdelningen du har beskrivit.

Den enda begränsnigen som kan vara värd att nämna då det kan vara bra att veta är att din bröstarvinge alltid har rätt till halva sin arvslott. I ditt fall skulle det innebära att din dottar alltid har rätt till 25% av ditt arv (7 kap. 1 § ÄB)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare