FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/02/2021

Vilka befogenheter ingår i den fria föräldraförvaltningen?

Hej

Jag har två barn i under tonåren som har varsitt bankkort med pengar som såklart är deras

Där sätter jag och mitt ex in månadspeng och dom brukar få julklappspengar och födelsedagspengar, samt av mig också en liten peng när dom hjälper till här hemma

Tyvärr har mitt ex tagit för vana att tömma barnens konto utan att fråga dom, för att "han behöver" vilket också betyder att barnens konto ibland är tomma när dom själv behöver dom. Dom blir såklart väldigt ledsna och såklart så tappar dom tilltron till sin pappa när han beter sig så

Jag har sagt till flera gånger att han inte får göra det men han fortsätter i alla fall

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, som jag förstår så kan jag inte starta ett eget konto som bara jag och barnen, alternativt bara barnen har tillgång till förrän dom är 16 år?

Vad säger juridiken om det? Har deras pappa rätt att tömma deras konton hur som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller barns tillgångar för tiden då de är minderåriga appliceras föräldrabalken (FB) och mer specifikt 10 kap. FB om förmyndare. Detta då ett barns vårdnadshavare är förmyndare för barnet, och därigenom även är skyldig att förvalta barnens tillgångar och företräda dem i angelägenheter som rör tillgångarna (12 kap. 1 § FB).

Vilka befogenheter har förmyndaren? En förmyndare ska alltid beakta barnets bästa och endast genomföra de åtgärder som bäst kan gagna barnet (12 kap. 3 § FB). Dock finns särskilda regler avseende just föräldrars förmyndarskap i 13 kap. FB. Där stadgas bl.a. att föräldrarna bestämmer över hur tillgångarna ska användas och placeras - den s.k. fria föräldraförvaltningen. Kort sagt innebär detta att föräldrar generellt sett har ett mycket mer fritt åtagande än förmyndare som inte är föräldrar, och de står inte heller under samma kontroll från överförmyndaren som förmyndare i övrigt (jfr 12 kap. 9 § FB).

Vad händer när barnen fyllt 16 år? När barnen fyllt 16 år kan de ex. börja förvärvsarbeta genom sommarjobb eller dylikt. Den egendom som barnen då tjänar in i samband med förvärvsarbetet undantas från den fria föräldraförvaltningen, vilket innebär att det som barnet då själv satt in på ett konto inte får förflyttas utan barnets godkännande. Barnet har även rätt att bli underrättad vid viktigare frågor eller åtgärder efter det att denne fyllt sexton (12 kap. 7 § FB).

Vad kan du göra? Det som du skulle kunna göra i det här fallet är att begära hjälp från överförmyndaren. Överförmyndaren skulle då kunna begränsa uttagsrätten från barnens konton till ett visst belopp alternativt spärra kontot helt, om så behövs för att trygga förvaltningen. Överförmyndaren skulle även kunna förelägga förmyndarna att upprätta en årsräkning där de redogör för sin förvaltning, om så anses berättigat.

Sammantaget har både du och ditt ex fri föräldraförvaltning över barnens egendom så länge de är omyndiga, men om de är en uppenbart okontrollerad situation skulle du kunna kontakta överförmyndaren för vidare hjälp. Det är vanligt att vårdnadshavare som flyttat isär men fortfarande gemensamt utövar förvaltningen inte alltid är ense.

Hoppas detta besvarade din fråga, och om inte är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare