Viktiga datum vid skilsmässa och bodelning

Hej, vi har undertecknat blankett om gemensam äktenskapsskillnad. Den ena skrev under i december och den andre fyra månader senare. Avgiften har inte betalats in och vi är inte överens om vem som ska betala de 900 kronorna men för enkelhetens skull låt oss ponera att jag betalar in avgiften och skickar in. Vilket datum blir då det datum bodelningen baseras på? Och om ingen betalar avgiften, vad gäller?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är viktigt att skilja på datumet som bodelningen baseras på och datumet som bodelningen faktiskt genomförs på. Dessa regleringar hittas i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Avgiften
Om ingen av er betalar ansökningsavgiften så kommer en domstol inte pröva eran ansökan om äktenskapsskillnad. Så det krävs att avgiften betalas för att eran skilsmässa ska gå igenom. Det finns inga särskilda regleringar om vem ska betala avgiften men rimligtvis ska avgiften betalas lika av båda parter.

Datum för skilsmässa
Skilsmässan går först igenom när domen vunnit laga kraft, detta betyder normalt sett tre veckor efter domstol avgjort eran ansökan om äktenskapsskillnad (9:4 ÄktB & 5:6 ÄktB). Detta beror på att domen kan överklagas de kommande tre veckorna efter den har avgjorts.

Datum som bodelning baseras på
Den dag som tingsrätten fått in eran ansökan om skilsmässa kallas för den kritiska tidpunkten (9:2 ÄB). Varför den just kallas den kristiska tidpunkten beror på att det giftorättsgods som fanns det datum som tingsrätten fått in ansökan ska ingå i bodelningen.

Datum som bodelningen genomförs på
Bodelningen sker först den dag eran skilsmässan vunnit laga kraft. Som ovan nämt infaller detta datum normalt sett tre veckor efter domstolen har godkänt eran ansökan om äktenskapsskillnad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare