Vi i familjen är oense om var vår anhörige ska begravas

Hej, min storebror gick bort nyligen. Min mamma och pappa vill att han begravs i hemlandet Irak. Min pappa har varit frånvarande hela hans liv. Från han var ca 6 år så har han inte haft någon som helst regelbunden kontakt eller vårdnad. Min storebror har heller varit i Irak vad jag vet så det låter bara helt orimligt för mig att han ska begravas där. Jag är hans lillasyster och motsätter mig detta STARKT. Jag vet också att han inte skulle föredra och begravas där för att sagt att de är ett skit land osv. Vem har företräde i en sådan fråga? Jag har även mina

2 syskon bakom mig. Så det är föräldrar mot syskonen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Man kan skriva ett testamente

I första hand har en person själv rätt att välja vad som ska hända efter att man har gått bort, genom att skriva ett testamente, eller berätta för anhöriga vad man vill ska hända (Begravningslag 5:1). Jag kommer att anta att din bror inte hade skrivit något testamente om hur han ville att begravningen skulle ske.

Annars bestämmer dom anhöriga

Om man inte har bestämt något själv så är det dom anhöriga som bestämmer hur begravningen ska gå till. När dom anhöriga inte kan komma överens så ska huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där den döde var folkbokförd medla mellan dom anhöriga (Begravningslag 5:3). Huvudmannen kommer att prata med er och försöka hitta ett alternativ som ni alla kan komma överens om. Om ni kan enas kommer er överenskommelse att fastställas, och om ni inte kan enas kommer tvisten att hänskjutas till länsstyrelsen.

Vad länsstyrelsen tar hänsyn till

Om länsstyrelsen tar upp ärendet kommer dom att inhämta yttranden från alla parter, det vill säga alla ni som är anhöriga. Dom kommer att fästa särskild vikt vid vad den döde kunde ha velat, och parternas personliga förhållanden till den avlidne, främst samlevnad, släktskap eller annan nära anknytning (Begravningslag 5:4).

I ditt fall

I ditt fall låter det som att din bror uttryckt sig på ett sätt som antyder att han inte önskade begravas i Irak. Att han inte heller varit i Irak talar också för detta. Det låter som att du och dina syskon har haft en nära relation till honom och kände honom väl, medan hans pappa inte hade en lika nära relation till honom. Detta är sådant som en huvudman kommer att ta hänsyn till vid en medling. För att ta reda på vem som är huvudman för begravningsverksamhet på den ort där din bror var folkbokförd kan du söka på nätet på den orten och "huvudman för begravningsverksamhet". I stockholm är det till exempel Stockholms kyrkogårdsnämnd.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Ebba EkstrandRådgivare