Vi har betalat skulder åt vår dotter som vår son är medveten om och undrar nu hur vi får med detta i arv?

Hej! Vår dotter har haft skulder hos Kronofogden vilka vi som föräldrar betalat åt henne. Sonen är medveten om att vi gjort denna inbetalning. De båda barnen är ju vänner nu, men vi vet ju hur det oftast blir i arvssammanhang. Vi undrar nu hur vi får med detta i arv efter mej och maken. Skriver vi ett testamente eller räcker det med att skriva ett papper om att dottern redan fått en summa?

Hoppas du som läser detta får en riktigt bra dag!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså hur du och din make ser till att arvet från er blir rättvist fördelat mellan era två barn på grund av ni har betalat skulder åt er dotter. Jag vill börja med att säga att det både är smart och snällt av er att ni tänker på att ordna med detta för era barn nu så slipper de att eventuellt bli osams i framtiden.

Vad ni betalat för er dotter är ett förskott på arv och er son ska kompenseras när ni gått bort
Regler om arv finns framför allt i Ärvdabalken (ÄB). Att ni betalar skulder åt er dotter som hon har haft hos Kronofogden ska ses som ett förskott på arvet från dig och din make (ÄB 6 kap. 1 §). Utgångspunkten är därför att er son ska kompenseras för detta när ni båda har gått bort och era barn ska få arvet efter er.

Arvet ska beräknas som att ni fortfarande hade kvar det belopp ni betalat åt er dotter. Detta belopp ska sedan dras av på er dotters del av arvet (ÄB 6 kap. 3 § och 5 §).
Exempel: Låt säga att arvet efter dig och din make är 1 000 000 kr och att skulderna ni betalat för er dotter var 10 000 kr. Den totala summan blir 1 010 000 kr.
- Sonen har rätt till hälften, d.v.s. 505 000 kr.
- Dottern har rätt till den andra halvan, men eftersom hon redan har fått 10 000 kr får hon i verkligheten bara 495 000 kr (505 000 - 10 000).

Min rekommendation är att ni skriver ett gåvobrev om att er dotter har fått ett förskott på arv
Det är jättebra om ni skriver ett papper på att er dotter redan har fått en summa för att tydliggöra detta och se till att det blir en korrekt fördelning av arvet mellan syskonen. Jag tänker att det lättaste är att ni skriver ett så kallat gåvobrev där ni förklarar vad ni har betalat för er dotter och att detta är ett förskott på arv. Att skriva ett testamente är lite krångligare, eftersom det bl.a. krävs två vittnen.

Det är viktigt att ett gåvobrev är så tydligt som möjligt för att undvika missförstånd och att ni skriver med följande:
- vem som är gåvogivare (namnen på er två föräldrar)
- vem som är gåvomottagare (er dotter)
- en beskrivning av gåvan (att ni har betalat skulder för henne och hur mycket pengar det var fråga om)
- att gåvan är förskott på arv
- allas signaturer + ort och datum

Vill ni enkelt skriva ett gåvobrev är ni välkomna att använda er av Lawlines avtalstjänst för gåvobrev. Här fyller ni i all information i och betalar och sedan är det bara att skriva ut och signera gåvobrevet. Behöver ni hjälp med gåvobrevet eller har ni ytterligare funderingar är ni välkomna att kontakta Lawline på telefon 08-533 300 054.

Sammanfattningsvis räcker det alltså att skriva ett papper om att dottern redan fått en summa. Ni behöver inte skriva ett testamente.

Hoppas ni fått svar på er fråga och att även ni får en riktigt bra dag!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare