FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/10/2018

Vem står för vad när makar lever isär?

Hej,

Min man vill skiljas och har flyttat ut från vårt gemensams hus och jag bor kvar med 2 tonåringar. Hittills har jag inte skrivit på papperen om äktenskapsskillnad pga att vi har gemensam ekonomi och jag vill att han betalar hälften tills den dagen vi delat upp allt (saker o ekonomi) och jag har tagit över huset. Nu har han inte betalat något sedan han flyttade utan jag betalat allt inkl. lånen på huset. När han undrade hur mycket han ska betala i underhåll för barnen sa jag att det måste vi lösa som allt annat men just nu delar vi ju på alla kostnader och mitt lönekonto töms i samma takt som ditt ökar men det är ok för jag får ju hälften av dig - det är han helt oförstående inför -han har ju flyttat!

/Tänker jag rätt eller fel ang. att vi fortfarande delar vår ekonomi? Vi har alltid lagt ihop våra löner och delat på utgifterna.

Lawline svarar

Hejsan!

Enligt äktenskapsbalken 6 kap 1§, ska ni dela på era kostnader och bidra till det underhåll som behövs för era att uppfylla era behov. Om någon försummar denna skyldighet kan domstolen ålägga den att betala underhåll, 6 kap 5§. Då makarna inte bor ihop ska maken med den större inkomsten eller underhållsförmågan kompensera den andre så att kraven i 1 och 2§§ 6kap uppfylls. Eftersom ni fortfarande är gifta har ni fortfarande ett underhållsstöd för varandra och eftersom ni inte bor ihop ska även den som har det bättre ställt fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag. Vem som har det bättre ställt kan jag tyvärr inte svara på men det förefaller rimligt att det är han som ska betala dig då du som just nu står för kostnaderna för två barn och ett hus.

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare