FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/05/2018

Vem står för kostnaderna kring dotterns resor mellan föräldrarna?

Jag och min dotters mamma är separerade. Jag har dottern varannan helg eftersom dottern går i skolan nära mamman, ca 5 mil från mig. Om vi har svårt att komma överens, vem bör stå för körningen, alternativt kostnaden för körningen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Föräldrabalken 7 kap beskriver föräldrars skyldighet att gemensamt stå för kostnader som rör barnet. Det innebär att föräldrarna har ett gemensamt ansvar över barnets utgifter som sedan fördelas efter föräldrarnas betalningsförmåga.

Föräldrar som har samma förutsättningar får därför dela på ansvar och kostnaderna för att barnet ska ges möjlighet att resa mellan föräldrarna. Hinder i möjligheten kan vara att en förälder har mycket lägre inkomst och inte råd eller inte körkort för att kunna köra.

Ansvaret är gemensamt men betalningsskyldigheten kan därmed variera utifrån förutsättningar och förmåga. Ni bör fråga er om ni båda har förmågan att kunna skjutsa barnet till den andre, har båda körkort och bil? Har båda samma ekonomiska förutsättning? annars får den som har högre inkomst stå för en större del av kostnaderna.

Tips kan vara att den som alltid har barnet hos sig får skjutsa barnet till den andre.

Hoppas resonemanget bringat lite klarhet, annars är du välkommen med följdfrågor.

Jennie NilssonRådgivare