Vem står för kostnaden vid en parkeringsskada?

Hej!

Min bil stod parkerad under natten och när jag skulle till jobbet såg jag att någon har backat in i min bil. Det har blivit ett större hål på framsidan då jag hade backat in bilen i parkeringen. Min bil är helförsäkrad och jag undrar vad jag ska göra hädanefter? Är Det fortfarande jag som ska stå för alla kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär en helförsäkring?

Att ha en helförsäkring på sin bil innebär att försäkringen inkluderar vagnskador, det vill säga skador som uppkommer på det egna fordonet exempelvis i samband med en trafikolycka. Helförsäkringen täcker även yttre skador på bilen som den du beskriver – när ett annat okänt fordon orsakat skador på din bil.

Din helförsäkring gäller med en självrisk. Vid skadan får du betala självrisken medan försäkringsbolaget står för resterande kostnader.

Ska jag betala när jag inte orsakat skadan?

Om du har kännedom om vilket annat fordon som orsakat skadorna på din bil ska du uppge registreringsnumret på den bilen till ditt försäkringsbolag. För det fall man kan fastställa vem som orsakat skadan ska skadevållaren, det vill säga det andra fordonet, bekosta reparationen på din bil via sitt försäkringsbolag.

När man inte vet vem som orsakat skadan går det inte att kräva skadevållaren på ersättning för skadan eftersom denne är okänd. I de situationerna blir det dessvärre så att man får betala sin egen självrisk på sin helförsäkring för att reparera skadan.

Kan man få ersättning på annat håll?

I vissa fall kan man få ersättning från Trafikförsäkringsföreningen (TFF) när man fått en parkeringsskada orsakat av ett annat okänt fordon. Det finns då en del krav som måste vara uppfyllda – bland annat att det ska gå att visa att ett annat motorfordon orsakat skadan, att det egna fordonet var parkerat och att ett vittne antingen såg när skadan inträffade eller som kunde iaktta fordonets skick när det parkerades och/eller avhämta­des och därmed kan intyga när skadan uppstått. Om kraven uppfylls kan man få en reducerad självrisk istället för sin ordinarie självrisk hos sitt parkeringsbolag. TFF går helt enkelt in och betalar en del av kostnaden.

Vad ska jag göra?

Det första du bör göra är att kontakta ditt försäkringsbolag och anmäla skadehändelsen om du inte redan gjort det. Vid anmälan får du ett skadenummer och kan sedan åka till en verkstad som gör en kostnadsräkning för att se vad det skulle kosta att reparera skadan. Denna skickar de sedan till ditt försäkringsbolag som ska godkänna den för reparation.

När du pratar med ditt försäkringsbolag kan de hjälpa dig och vägleda dig genom ärendet och möjligen även diskutera möjligheterna att få ersättning via TFF. Det kan vara svårt att få ersättning från TFF, särskilt med beaktande av deras krav på att det ska ha funnits ett vittne, men du kan lyfta frågan om försäkringsbolaget inte gör det själva.

Om du känner till vilket annat fordon som orsakat skadan ska du uppge det registreringsnumret. När man vet vem skadevållaren är ska denne stå för kostanden för skadorna via sitt försäkringsbolag och du slipper betala något.

Om du inte känner till vilket annat fordon som orsakat skadan kommer din egen helförsäkring att gå in och täcka för skadorna, men du måste betala din självrisk. Försäkringsbolaget står för den del av kostnaderna för reparationen som överstiger självrisken.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer går det bra att ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare