Vem ska sköta min brors kvarlåtenskap och vem tar hand om begravningen?

Min bror har avlidit. Han har inga barn. Jag har hittat ett testamente som det står att all min kvarlåtenskap ska gå till xxx. Det är till hans xfru.

Vad jag förstår så innebär det allt som han ägde. Saker, medel på banken osv.

Innebär det också att det är hon som har hand om begravningen också?

Är det hon som betalar räkningar? Säger upp lägenhet odyl.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar sorgen och hoppas att jag ska kunna vara till hjälp. För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB) och begravningslagen.

Det stämmer som du skrivit att din brors exfru kommer att ärva allt efter din bror eftersom han upprättat ett testamente (ÄB 9 kap. 1 §). När din bror dog så bildades ett dödsbo av hans kvarlåtenskap. Eftersom din bror har lämnat all sin kvarlåtenskap till sin exfru är det hon som ärver honom och det innebär också att hon är dödsbodelägare över din brors dödsbo. Som huvudregel är det också hon som ska ta hand om dödsboet och detta innefattar bland annat att betala räkningar och säga upp lägenheten (ÄB 18 kap. 1 § första stycket). Om din brors exfru av någon anledning inte vill detta kan hon ansöka om en boutredningsman som gör detta istället (ÄB 19 kap. 1 §).

Vad gäller begravningen så betalas den ofta ur själva dödsboet och därför skulle jag tro att din brors före detta fru har hand om begravningen också (begravningslagen 5 kap. 2 § andra stycket). Med det sagt skulle jag rekommendera att ni tar kontakt med en begravningsbyrå för hjälp eftersom det ofta är svårt att sköta detta själv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga men har du fler funderingar får du gärna återkomma.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare