FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2021

Vem ska betala räkningar för person som sitter i häkte/fängelse?

Hej ,

Min son sitter i häktet och har suttit där nu i 7 veckor med restriktioner.

Jag vill höra vad vi kan söka för bidrag för han har räkningar varje månad som han brukar betala men kan inte det nu och har inget jobb mera. Vem betalar räkningarna och vad vänder man sig till tacksam för svar?

Han ramla också från en stol i sin cell och slog sig så illa i bakhuvudet så han behövde åka in och sy på Danderyd . Vi fick en räkning hem på 400kr är det meningen att vi ska betala ?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar vem som ska betala räkningar m.m. för person som är frihetsberövad.

Utgångspunkten är att man själv får bekosta hyra, räkningar och liknande utgifter under fängelsevistelsen. Kriminalvården ger inte ekonomiskt stöd för den typen av utgifter. Ibland är det dock möjligt att få hjälp med exempelvis hyran av socialtjänsten. För att ta reda på om den möjligheten kan aktualiseras i din sons fall bör ni kontakta socialtjänsten i den kommun din son är bosatt i. Jag skulle rekommendera att ni också vänder er till de banker/företag räkningarna kommer ifrån och ser ifall det går att lösa någon form av betalningsplan under tiden din son är frihetsberövad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare