Vem måste godkänna ett testamente?

Hej, En pappa har avlidit och efterlämnar sig endast tre bröstarvingar. Det finns ett testamente som säger att en person ska ärva ett saklegat. Resten ska delas enligt lag till bröstarvingarna, vilket testamentet styrker. Behöver bröstarvingarna godkänna testamentet när det endast gäller ett legat? Måste ett testamente alltid godkännas eller blivit Delgivit för att vinna laga kraft och i så fall Av vilka? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga regleras primärt i Ärvdabalken. Huvudregeln är att ett testamente oavsett dess innehåll alltid måste godkännas av de legala arvingarna. Legala arvingar är personerna som skulle ärvt enligt lag om testamentet inte funnits. Det finns tre sätt som ett testamente kan godkännas på och vinna laga kraft, det första är att det godkänns av de legala arvingarna (14 kap. 4 § Ärvdabalken). I detta fall så behöver inte heller en delgivning ske till dessa, som annars är huvudregeln. Den andra möjligheten som finns för att ett godkännande ska ske är mer indirekt och sker om ingen legal arvinge klandrar testamentet inom 6 månader från att det har delgivits (14 kap. 5 § Ärvdabalken). Den sista möjligheten för att ett testamente ska kunna godkännas är om domstolen ogillar en klandertalan av testamentet från en legal arvinge. Den smidigaste lösningen i ert fal om ingen motsäger sig testamentet är troligen att godkänna det skriftligt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen för fortsatt rådgivning.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare