Vem kommer ärva min farmor?

Hej! Min pappa gick bort i våras och det blev en ganska jobbig bouppdelning denna sväng. Så till framtiden vill jag gärna veta hur min farmors arv kommer delas ut. Min farmor har två barn, min pappa (avliden) och min farbror. Om farmor skulle gå bort, kommer hela hennes arv gå till min farbror eller får jag och mina syskon dela på det som skulle blivit vår pappas del av arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din farmor inte upprättat något testamente kommer hennes arv att följa den legala arvsordningen vilket jag redogör för nedan. I mitt svar förutsätter jag att din farmor inte är gift.

Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB) som är tillämplig lag för din fråga.

Vem ärver?

I första hand är det den avlidnes bröstarvingar som är berättigade till arv (2 kap. 1 § ÄB). Med bröstarvingar menas den avlidnes avkomlingar, dvs barn eller barnbarn. Om barnet är avlidet träder dess avkomlingar i dennes ställe.

Eftersom din farmor har två barn kommer hennes kvarlåtenskap som utgångspunkt fördelas på de båda i två lika stora delar. Eftersom hennes ena barn är avlidet kommer det barnets bröstarvingar att träda i dennes ställe och dela på dennes del av arvet.

I er situation innebär det att er farbror kommer att erhålla hälften av er farmors kvarlåtenskap och du och dina syskon kommer att få dela på den del av arvet som skulle tillfallit er pappa, dvs den andra hälften av kvarlåtenskapen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsingar

Jonna JohanssonRådgivare