Vem kan utses till testamentsexekutor?

Min mamma vill utse min make till testamentsexekutor och att sköta boutredningen och bodelning. Är detta juridiskt möjligt? Det är jag, som är dotter samt mina syskonbarn ( min bror är avliden) som ärver henne. Min mamma vill inte att mina syskonbarn ska ha mer än "nödvändigt" (som hon säger), av den del som min bror skulle har ärvt, och vill istället skriva in mina tre barn i testamentet som arvtagare av den delen. Är detta juridiskt möjligt? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras av Ärvdabalken (ÄB).

En testamentsexekutor förordnas genom testamente. Det finns inga särskilda krav på juridisk kompetens eller liknande, men oftast så brukar testamentsexekutor vara en jurist. Din make kan förordnas till testamentsexekutor genom testamente om han inte är testamentstagare. Det förutsätter dock att testamentet är giltigt och upprättat enligt vissa formkrav (se 10 kap ÄB.

Det är dock viktigt att komma ihåg att din avlidne brors barn omfattas av första arvsklassen (2 kap 1 § ÄB) och har rätt till sin laglott enligt 7 kap 1 § ÄB. Det går inte att inskränka denna rätt genom testamente.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare