FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2017

Vem kan meddela kontaktförbud

Har min hyresvärd rätt att ge mig, som hyresgäst, kontaktförbud? Han har inte talat om varför han gett mig det utan talat om det för min sambo.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kontaktförbud är ett offentligrättsligt ingripande och ett sådant beslut kan bara beslutas av åklagare (se 7 § Lagen om kontaktförbud). En privatperson kan således inte med rättsligt bindande verkan meddela ett kontaktförbud mot någon annan privatperson. Om åklagaren beslutar om kontaktförbud är åklagaren också skyldig att underrätta den som berörs av förbudet. Det är alltså inte praktiskt möjligt att du skulle ha "missat" att du har kontaktförbud.

Det ska dock tilläggas att bara för att en privatperson inte kan meddela kontaktförbud gentemot annan innebär inte det att man får bete sig hur man vill. Flertalet brott kan aktualiseras om man kontaktar någon på ett kränkande sätt, tex. ofredande och hemfridsbrott.

Hoppas detta besvarade din fråga

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare