Vem kan bevittna ett testamente?

Vid en arvstvist finns ett testamente som gynnar bröstarvingarna, men som bestrids av maken som menar att det ska ha funnits ett nyare testamente (inga kända testamentsvittnen finns). Maken har två vittnen som påstår sig sett detta testamente. Vad blir utgången? Vittnena har kopplingar till maken respektive en fd fru till en av bröstarvingarna.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med, finns det vissa krav som uppställs för att ett testamente ska vara giltigt. De formella kraven på en testamentshandling är att testamentet ska vara skriftligt och egenhändigt undertecknat av testator. Vidare krävs det även att testamentshandlingen bevittnas av två vittnen som närvarar samtidigt. Vittnena ska känna till att de bevittnar ett testamente, men behöver inte veta vad som står i handlingen. Om vittnena inte ser att testator skrivit under handlingen räcker det att testator talar om för vittnena att det är han som har skrivit sitt namn.

Testamentsvittnena måste ha fyllt 15 år. De får inte vara nära släkningar till testatorn. Detta innebär att föräldrar, barn, barns makar, testators make och syskon kan inte vara testamentsvittne. Vidare kan inte heller någon som nämns i testamentet vara vittne. Detta innebär att testamentet som har bevittnats av testatorns maken samt ena bröstarvinges tidigare make, är ogiligt och därmed utan verkan.

Vidare krävs det även att testamentet, dvs original versionen, behöver uppvisas när testamentet åberopas.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare