FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/06/2018

Vem har rätt till underhållsbidraget?

Hej! Har en fråga angående underhåll. Jag har barnet varannan vecka från onsdag till söndag och undrar hur mkt jag är skyldig att betala i underhåll ? Just förtilfället köper mamman alla kläder till barnet. Och har fullt underhåll och barn bidraget. Har delad vårdnad. men ska börja köpa kläderna dottern ska ha här så jag vet att pengarna hamnar rätt (på barnet)

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar lawline med din fråga, hur mycket underhållsbidrag som ska betalas ut beror delvis på hur mycket barnet bor hos varje förälder, och delvis på hur mycker var och en av er tjänar. Det är försäkringskassan som beslutar om underhållsbidrag. För att få reda på exakt vad som gäller i er situation råder jag dig att kontakta försäkringskassan, där finns bland annat möjlighet att boka ett webbmöte med en handläggare.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare