Vem har rätt till laglott?

Min mammas syster har gått bort, även hennes make är borta sedan flera år, de hade inga egna barn men nu har min moster skrivit ett testamente där hennes bortgångne makes systerdotter ärver allt och om hon skulle gå bort före min moster så skall hennes bröstarvingar träda i hennes ställe med fördelning dem emellan enligt lag. Innebär detta att vi som syskonbarn till henne inte har rätt att ärva?`

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen skyddar bara bröstarvingars arvsrätt och de har alltid rätt till sin så kallade laglott. Bröstarvingar är barn, barnbarn osv i rakt nedstigande led. Har din moster testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap och det testamentet är giltigt har ni syskonbarn därmed ingen rätt att ärva.

Johanna GustafssonRådgivare