Vem har rätt till bostaden vid skilsmässa?

Hej. Jag fund på att skilja mej.

Jag är handikappad och bostaden är handikappad anpassad för mej.I vår familj har vi 2 hemma boende barn. Den ena har vi gemensamt men den andra hade min fru i an vi träffade. Hon har 2 egna barn. 2 pojkar den egna är 21 och är utflytt den andra blir 18.Våran gemensama dotter blir snart 10.Jag är sjukpensionär. Min fru jobbar som undersköterska och studerar till sjuksköterska. Min fråga är att om vi skiljer oss, vem är det som har rätt till läden heten? Ps vi står båda på kontraktet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras med regler i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Den som har störst behov av bostaden

Den av er som anses ha störts behov av bostaden har rätt till den vid en skilsmässa (11 kap 8 § ÄktB). För att göra den bedömningen tar man hänsyn till bland annat ålder, hälsa och vem som har lättast att skaffa sig en annan bostad. I ert fall är min uppfattning av det är du som har störts behov av bostaden. Baserat på vad du skriver har din fru lättare att skaffa sig en annan bostad, framförallt då det antagligen är svårare för dig att hitta en annan handikappanpassad bostad, men också för att hon arbetar och studerar medan du är sjukpensionär, vilket kan påverka möjligheten till att få ett annat kontrakt.

Vad som däremot skulle kunna tala för att din fru har störst behov av bostaden, är om ert gemensamma barn främst skulle bo hos henne. Man lägger nämligen stor vikt vid vem barnet ska bo hos. Om barnet bor växelvis hos er båda eller på heltid hos dig, står jag fast vid min uppfattning om att det är du som har rätt till lägenheten.

Tingsrätten kan avgöra frågan

Om ni inte själva kan komma överens om vem som ska bo kvar i den nuvarande bostaden, kan ni vända er till tingsrätten. De kommer då, mot en avgift, att avgöra vem av er som har rätt att bo kvar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare