FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/06/2019

Vem har bäst rätt till lägenheten - hyresrätten

Hej .jag är skild och har 2 barn 4 och 6 år barns mamma vägra flytta ut hyreskontrakt på min lägenheten är på mitt namn dessutom att lägenheten anpassad för mig för att jag har grav synnedsättning och anpassad för yngsta barnet för han autistisk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Gifta och skiljer er och en person står på hyreskontraktet - vad händer?

Du och din fru har varit gifta och är numer skilda, hyreskontraktet står på dig och därmed uppstår frågan vem får bo kvar i lägenheten? Det korta svaret är helt enkelt den som har störst behov av den gemensamma bostaden, den personen får helt enkelt bo kvar. Som det verkar enligt min åsikt har du störst behov av lägenheten eftersom du har en synnedsättning och att lägenheten är anpassad efter dig. Det skulle bli ett större hinder för dig att behöva flytta än för din före detta fru eftersom hon inte har samma synnedsättning som dig. Detta framgår av 11 kap 8 § äktenskapsbalken och enligt 7 kap 4 § äktenskapsbalken gäller även hyresrätter som gemensam bostad. Viktigt är dock att lägenheten har varit gemensam att ni bott tillsammans i den och det har ni.

Vanliga bedömningsfrågor som brukar avgöra vem som behöver lägenheten bäst är exempelvis om det bara en av föräldrarna efter separation får ensam vårdnad över barnen, i sådana fall behöver den förälder som ska ha barnen lägenheten mest. Eller om det finns andra behov, såsom makarnas ålder, hälsa och avstånd till arbete och så vidare. Här spelar din synnedsättning stor roll! Detta är en bedömningsfråga som ska göras och bedöms i fall till fall. Jag skulle dock säga att du är i störst behov av lägenheten enligt det du sagt till mig.

Om man inte kommer överens?

Om ni inte kan komma överens så kan man tvista om detta i en domstol och då avgörs det genom en bodelningsförrättare. I min mening talar det du sagt ovan till mig för din fördel!

Om du har fler frågor är det bara att kontakta mig igen eller någon av mina andra kollegor här på Lawline! Ett ytterligare tips är att du kanske vill prata med en jurist vidare om detta. Vi har jurister här på Lawline som kan hjälpa dig!

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist? Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare