FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/03/2019

Vem har äganderätt till hunden?

Hejsan jag köpte en hund som levde med mig och min pojkvän men vi har haft ett av och på förhållande och har haft en bråk och han har tagit hunden ifrån mig . Han står som ägare på Jordbruksverket sedan en vecka typ. Jag står kvar som ägare på svenska kennel klubben och har hennes köpesavtal och stamtavla. Han håller henne ifrån mig och säger jag inte får träffa henne . Det är även jag som har betalt henne då han varit arbetslös och inte haft någon inkomst alls . Vem har rätt till ägande av hunden ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Eftersom du står som ägare på hunden och även har köpt den är det du som har rätten till hunden. Fallet hade varit annorlunda om ni båda betalt för hunden och men att endast du stod som ägare eftersom man då skulle kunna tala om att hunden ägs av er båda enligt samäganderättslagen. Så är dock inte fallet, varför hunden är din.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare