Vem företräder barn i dödsbo och vad sker med skulder?

Hej, mitt barns pappa har avlidit. Nu undrar jag vem som tar beslut om obduktion, begravning o sådana saker. Vi kommer överens iofs men det kan vara bra att veta vilket det juridiska är.

Han har två söner, en som är 25 år och en som är 13. Jag är mamma till den som är 13. Kan jag som företrädare till 13åringen föra hans talan och önskemål?? Han har även 2 bröder. I boet finns mycket skulder och inga tillgångar. Blir vi skyldiga något??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad gäller företrädaren för det underåriga barnet, ska överförmyndaren i kommunen förordna en god man att vårda barnets rätt i boet (11 kap. 1-2 § FB).

Avseende skulden i boet, kan dödsbodelägare inte ärva skulder inom svensk rätt. Vad som istället sker är att de skulder som tillhör dödsboet betalas med eventuella tillgångar som finns i dödsboet. Kostnader för begravning och bouppteckning har företräde framför andra skulder. I detta fall har du beskrivit att det endast finns skulder i dödsboet. I sådant fall avskrivs skulden och fordringsägaren kan då inte ta vidare målet till kronofogden.

Allt gott,

Viktoria TomssonRådgivare