FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/09/2017

Vem får vårdnaden om föräldrarna inte är gifta?

Hej,

Jag undra om lagen om vardnadsrratten fortfarande gar automatiskt till modern om man inte ar gift med sin partner nu ar 2017? Galler den aven om man ar skriven pa samma mantalskrivningsadress da barnet var fott?

Med vanliga halsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, om föräldrarna inte är gifta med varandra blir mamman ensam vårdnadshavare. För att få gemensam vårdnad krävs att föräldrarna gifter sig, ansöker om gemensam vårdnad vid domstol eller skickar in en anmälan till Skatteverket. (6 kap 3 och 4 §§ föräldrabalken, här)

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma i kommentarsfältet nedan!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare