FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/01/2020

Vem får vårdnaden om en förälder avlider?

Hej.

Obehaglig fråga:

Låt säga att jag flyttar ihop med en kvinna som är skild nu men som har två små barn sedan tidigare äktenskap. Hon och hennes ex-man har delad vårdnad 50% var, som funkar bra.

Vad skulle hända om, hemska tanke, min sambo i detta läge avlider? Skulle jag har fortsatt vårdnad om hennes/hennes ex-mans barn på halvtid eller går vårdnaden över till biologiska pappan automatiskt?

Gäller samma om jag och kvinnan är gifta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Föräldrars skyldigheter gentemot sina barn regleras i Föräldrabalken (1949:381). Utgångspunkten är att föräldrarna har gemensam vårdnad om barnet, även vid en skilsmässa om inte annat fastslås. (6 kap. 3 § Föräldrabalken) Skulle en av föräldrarna avlida när det är gemensam vårdnad så kommer vårdnaden gå över till den andre föräldern som då får ensam vårdnad om barnet. (6 kap. 9 § Föräldrabalken)

Det är föräldrarna som i huvudregel är vårdnadshavare av ett barn. Utifrån din fråga framgår det att båda föräldrarna har vårdnaden av barnen varav vid den enes bortgång kommer vårdnaden att gå över till den andre. Jag tolkar även din fråga som att du i nuläget inte har vårdnad om barnen. Det gör då ingen direkt skillnad om du är gift eller sambo med den förälder som avlider.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare