FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2022

Vem får vårdnaden av ett barn när barnet föds, och kan pappan få igenom gemensam vårdnad trots att vi föräldrar bor i olika länder?

Hej!

Jag har levt med en man ett tag i Danmark men fortfarande varit skriven i Sverige. Nu har vi blivit gravida (oplanerat gravida men vi har båda uttryckt att vi vill ha barn så för mig kändes det som en glädje), då vi inte är jätteunga precis. 35+. Chocken kom att han vill göra abort och det vill inte jag eftersom vi som sagt pratat om att skaffa barn inom en snar framtid och att det har varit en del av vår framtidsdröm etc. Jag tror inte att jag kan göra abort och funderar på att flytta tillbaka till Sverige och behålla barnet. Om jag förstår det rätt då så får jag ensam vårdnad. Han vill vilket jag inte riktigt förstår, men han vill i sådana fall att vi ska ha delad vårdnad och pratar om hur egoistisk jag är som kan skaffa ett barn som ska växa upp och slitas mellan två olika länder. Men kan han faktiskt få rätt till delad vårdnad mellan två länder? Malmö och Köpenhamn? Jag har absolut inga planert på att sabortera barnets och hans umgänge, han får jättegärna vara en aktiv pappa men jag vill absolut inte ha delad vårdnad men är det en risk jag tar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler kring vårdnad av barn finns i Föräldrabalken. Jag kommer gå igenom och förklara dessa regler, för att sedan använda dessa för att besvara din fråga.

Innebörd av att vara vårdnadshavare för ett barn
Först kan det vara bra att utreda vad det faktiskt innebär att vara vårdnadshavare och ha vårdnaden av ett barn. Enligt 6 kap. 1 § och 2 § Föräldrabalken betyder att vara vårdnadshavare och ha vårdnaden om ett barn att man har ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och god fostran blir tillgodosedda. Vårdnadshavaren har även enligt 6 kap. 11 § Föräldrabalken beslutanderätt i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, exempelvis sjukvård och utbildning. Det är även vårdnadshavaren som bestämmer var barnet ska bo någonstans, se 6 kap. 14a § Föräldrabalken. Att vara vårdnadshavare innebär helt enkelt att man har ansvar för att barnet växer upp i en trygg miljö, får den omvårdnad som banet behöver och får sina behov tillgodosedda. Till detta kommer även en rätt att besluta i frågor som rör barnets uppväxt, såsom boende, skola och sjukvård.

Skillnad mellan gemensam och ensam vårdnad
Om föräldrar har gemensam (delad) vårdnad av ett barn innebär detta att de beslut inom vårdnaden (som jag beskrivit ovan) ska tas gemensamt, se 6 kap. 13 § första stycket Föräldrabalken. De har alltså ett gemensamt ansvar för barnets behov, och ska tillsammans se till att tillgodose dessa. För att detta ska fungerar krävs helt enkelt att föräldrarna kan komma överens och har ett bra och fungerande samarbete. Om det däremot bara är en av föräldrarna som har ensam vårdnad, så är det denna förälder som ensam har rätt att besluta i ovan nämnda frågor.

Hur gemensam och ensam vårdnad uppstår
Om mamman och pappan till det barn som föds är gifta, får dessa enligt 6 kap. 3 § Föräldrabalken automatiskt gemensam vårdnad av barnet. Om dessa däremot inte är gifta får, som du skriver, mamman ensam vårdnad av barnet, se 6 kap. 3 § Föräldrabalken. Vad jag förstår är inte du och pappan till barnet gifta. Du har därmed rätt i att du automatiskt kommer att få ensam vårdnad av barnet när detta är fött.

Att du automatiskt får ensam vårdnad av barnet hindrar dock inte pappan från att ansöka om att ni ska ha gemensam vårdnad. En sådan ansökan görs då vid domstol, se 6 kap. 5 § första stycket samt 17 § första stycket Föräldrabalken. Domstolen ska vid ett sådant beslut se till barnets bästa, och fästa vikt vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov i främst och gemensamt ta ansvar i frågor som rör barnet enligt 6 kap. 2a § samt 5 § 2 stycket Föräldrabalken. Domstolen kan i ett sådant fall antingen anse att ni kan utöva gemensam vårdnad och döma till detta, eller låta dig fortsätta ha ensam vårdnad. Det beror helt på vad domstolen kommer fram i sin bedömning av de omständigheter som föreligger i ett sådant fall. Men att två föräldrar bor i två olika länder är inget direkt hinder för gemensam vårdnad, utan gemensam vårdnad går att ha även i ett sådant fall. Det kan dock vara en omständighet som påverkar domstolens bedömning om vad som är bäst för barnet i vårdnadsfrågan.

Barns rätt till umgänge med förälder
Det finns dock andra sätt som en förälder kan vara "aktiv förälder", utan att föräldrarna har gemensam vårdnad. Det är nämligen så att enligt 6 kap. 15 § Föräldrabalken har barnet rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med. Hur detta umgänge kan se ut och gå till kan föräldrarna komma överens om själva, men kan vara antingen genom exempelvis att barnet och den andra föräldern träffas eller har annan kontakt via telefon eller liknande. Det är båda föräldrarna som har ansvar för att barnets behov av umgänge med den andra föräldern blir tillgodosett så långt som möjligt. Detta innebär att om du fortsätter att ha ensam vårdnad av barnet, kan pappan till barnet vara en deltagande och aktiv pappa genom denna umgängesrätt.

Sammanfattning samt rekommendation
Eftersom du och pappan till barnet inte är gifta, och om ni inte gifter er innan barnet föds, kommer du automatiskt få ensam vårdnad av barnet. Detta hindrar dock inte att pappan till barnet ansöker om att ni ska ha gemensam vårdnad. Det är då upp till domstol att avgöra vad som är det bästa för ert barn, gemensam eller ensam vårdnad, och kommer bedöma detta utifrån er förmåga att samarbeta i de frågor som rör barnets fostran och behov. Det faktum att ni bor i olika länder kan vara en omständighet i bedömningen av vilken form av vårdnad som är mest lämplig, men det är inget hinder för gemensam vårdnad. Det viktiga är att föräldrar som har gemensam vårdnad lyckas samarbeta i frågor som rör barnet, för barnets bästa. Om pappan inte skulle få vara en del av vårdnaden av barnet genom gemensam vårdnad, har barnet fortfarande en rätt till umgänge med honom som förälder. Detta behov av umgänge ska ni båda i så fall samarbeta för att se till att det fungerar och tillgodoses så långt som möjligt.

Svaret på din fråga är därmed att ja, pappan kan fortfarande få igenom gemensam vårdnad av ert barn genom ett domstolsavgörande, även om du automatiskt får ensam vårdnad. Att ni bor i olika länder är inte ett direkt hinder för detta, men kan vara en del av domstolens bedömning vad gäller vårdnaden och av barnets bästa.

Med detta, hoppas jag att jag har förstått din fråga rätt, och att du känner att du fått din fråga besvarad. Om du har en följdfråga, eller vill att jag förtydligar något i mitt svar, är du välkommen att skicka ett e-mail till mig på adressen: hilma.nilsson@lawline.se.

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare