FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/02/2017

Vem får hittegodset?

Om man har ringt polisen och anmält att man ”hittat” en moped i diket.

Mopeden har uppbrutet tändningslås, framskärmen är böjd som om mopeden körts omkull och polisen

får en uppfattning att ramnumret är ändrat/skadat genom att en eller flera siffror i

slutet är borta/bortslipat. Hur hanteras då mopeden, tas den i beslag? Är mopeden ett hittegods eller inte? Vem får mopeden om ägaren inte går att spåra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du har gjort helt rätt, om en person hittar något ska denne utan oskäligt dröjsmål anmäla det till polisen, 1 § lag (1938:121) om hittegods, https://lagen.nu/1938:121#P1S1. Hittegods kan vara något som är borttappat eller stulet. Bortkastade eller övergivna föremål är inte hittegods och det gäller även föremål utan värde. Huvudregeln är att hittegodset förvaras av polisen och polisen har en skyldighet att ta hand om hittegodset, den skyldigheten gäller inte för upphittaren. Upphittaren får med andra ord ta hand om hittegodset själv men har inte någon skyldighet att göra det utan får istället lämna det till polisen. Hittegodset ska vårdas väl under tiden det förvaras hos polisen eller upphittaren.

Om ägaren till hittegodset är känd, t.ex. genom att polisen med hjälp av numret på mopeden får reda på vem ägaren är, så ska polisen underrätta ägaren om att mopeden är upphittad. Om ägaren inte blir känd inom 3 månader från det att fyndet anmäldes till polisen så får upphittaren godset, 4 § https://lagen.nu/1938:121#P4S1. Detsamma gäller om ägaren inte hämtat godset inom en månad från det att polisen underrättat denne. Upphittaren måste då betala polisens kostnader med anledning av fyndet, görs inte detta inom en månad så tillfaller godset staten.

Om ägaren vill ha tillbaka sin moped, så ska ägaren betala Polismyndighetens och upphittarens skäliga kostnader som uppkommit i samband med fyndet. Ägaren ska även betala en skälig hittelön till upphittaren, 3 § https://lagen.nu/1938:121#P3S1. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön ca 10 % av hittegodsets marknadsvärde.

Sammanfattningsvis, mopeden är hittegods och polisen ska således försöka hitta ägaren. Detta kan t.ex. ske genom att kontrollera om mopeden är anmäld stulen. Om ägaren hittas och vill ha tillbaka mopeden ska hittelön utbetalas till upphittaren. Om någon ägare inte kan hittas inom 3 månader så får upphittaren mopeden mot en betalning av polismyndighetens kostnader.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare