Vem får bestämma gravort?

Hej, Våran pappa har gått bort och jag vill att han urnsätts i familjegraven. Nu har den kvinna som han har varit tillsammans med i 30 år sagt att hon vill urnsätta honom i en annan stad nära henne. De har varit sambos ibland under dessa år. Hon har betett sig fruktansvärt och inte tillåt våran pappa att ha kontakt med sina barn. Mina två helbröder säger att de inte bryr sig var han urnsätts men det gör jag. Kyrkoherden där säger att det blir en medling men mina bröder har sagt till honom att de bryr sig inte. Betyder det per automatik att jag inte har någonting att säga till om?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmande av gravsättning

När någon har avlidit bör hans önskan om gravsättning såvitt möjligt följas av den som i egenskap av anhörig eller närstående eller annars ordnar med gravsättningen (5 kap. 1 § begravningslagen). Om de efterlevande inte kan enas om gravsättningen, ska huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där den avlidne senast vara folkbokför på begäran medla mellan parterna (5 kap. 3 § första stycket begravningslagen). Om parterna enas, ska huvudmannen fastställa deras överenskommelse. Om enighet inte kan uppnås, ska huvudmannen istället med eget yttrande hänskjuta tvisten till länsstyrelsen (5 kap. 3 § andra stycket begravningslagen). Länsstyrelsen ska då pröva vem som ska bestämma om gravsättningen. Vid denna prövning ska Länsstyrelsen beakta önskemål som den avlidne kan ha haft, parternas personliga förhållande till den avlidne såsom sammanlevnad, släktskap eller annan nära anknytning (5 kap. 4 § begravningslagen).

Detta innebär att det i första hand är den avlidnes vilja som ska avgöra gravsättningen. I andra hand ska de anhöriga komma överens. Att dina bröder inte bryr sig betyder inte automatiskt att du inte har något att säga till om, utan då och din pappas sambo är oense ska, precis som kyrkohedern nämnde, medling ske. Om någon lösning inte nås kan tvisten hänföras till Länsstyrelsen som istället får bestämma vem av er som ska besluta om gravsättningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ellinor BäckströmRådgivare