FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/10/2018

Vem blir boendeförälder?

Blir den som bor kvar i den gemensamma bostaden automatiskt boendeförälder? Vi befinner oss i betänketids fasen och försöker planera framtiden på bästa möjliga sätt för barnen och oss själva.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Definitionen av boendeförälder är den förälder hos vilken barnet bor mesta av tiden. Däremot måste vårdnadshavarna gemensamt kommer överens om barnets boende.

Enligt 6 kap. 14a § 1 st. Föräldrabalken kan rätten besluta om vem av föräldrarna barnet ska bo hos. Av 6 kap. 14a § 2st. Föräldrabalken följer att föräldrarna får avtala om barnets boende, det avtalet ska gälla om det är skriftligt och godkänns av socialnämnden. Således blir man inte boendeförälder automatiskt, utan det kräver antingen ett beslut från domstol eller ett avtal av föräldrarna.

Skulle däremot någon av föräldrarna ha ensam vårdnad och således bestämmanderätt över barnets personliga angelägenheter enligt 6 kap. 11 § Föräldrabalken, anses boende automatiskt falla på den föräldern.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare