Vem betalar man till vid utslag från kronofogden?

https://www.kronofogden.se/Utslag.htmlHej Lawline.

Jag ska ansöka om betalningsföreläggande, när man ansöker om betalningsföreläggande, om skulden är hos kronofogden och har fått utslag. Är personerna skyldiga mig skulden? Så ska jag betala exemempelvis till kronofogden? Är det så det fungerar? Jag står på lån/abonnemang. Dem har satt mig i skuld. Nr 1 gäller ett lån jag ställde upp åt mitt ex. Ett kontrakt finns som vi skrev som är tydligt. Nr 2 gäller ett mobilabonnemang + mobil, kontrakt finns där också. Nr 3 gäller avbetalnings på mobil. Muntligt/skriftligt på sms/facebook samt på fakturan står personens mail, fakturan skickades till personens mail, inspelade samtal. Nr 4 gäller avbetalning på mobil, muntligt/skriftligt på sms/facebook, inspelade samtal, fakturan skickades till personens mail, Inte nog med det. Nr 3 & 4, personen har bett om kvitto för at sälja mobilerna, inte samtidigt, oika tillfällen, finns på facebook. Allt är printat & sparat. Ja min fråga står ju längst upp. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Utslag om betalningsföreläggande
Ja om Kronofogden meddelat utslag om betalningsföreläggande ska pengarna betalas direkt till dig som sökande.

Det är även möjligt för dig att ansöka om hjälp från kronofogden att driva in skulden, i så fall ska skulden betalas direkt till kronofogden.

Du kan läsa mer om utslag om betalningsföreläggande på kronofogdens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare