FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/12/2022

Vem betalar fortkörningsböter?

Om jag blivit fotad och bötfälld för fortkörning i Tyskland, måste jag då uppge vem som (på fotot) sitter vid ratten? I Tyskland gäller, såvitt jag vet, att bilägaren får betalaböterna om föraren ej kan hittas. Eller kan man klara sig undan helt? PS: Boten var lindrig; 300 € för 59 på en 50-sträcka. Mvh Owe Thalwitzer

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem det är som betalar för böter för fortkörning i Sverige.

Det korta svaret är att det endast är bilens förare som kan bötfällas i Sverige, vilket innebär att ägaren endast kan bötfällas om det var du själv som körde bilen vid fortkörningstillfället. Om du blev bötfälld i Tyskland, finns det dock en möjlighet att Tysk rätt gäller. I sådana fall är det bäst att vända sig till en tysk jurist för rådgivning.

Böter från Tyskland kan fortfarande nå dig i Sverige och precis som med svenska parkeringsböter kan de hamna i Inkasso och hos Kronofogdemyndigheten tillslut och ge dig betalningsanmärkning i Sverige.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare