Vem betalar begravningen?

Min avlidne make hade ingen inkomst och inget bankkonto. Jag jobbade bla extra för att allt skulle kunna gå ihop. Vi hade inget gemensamt konto. Kontot stod bara på mig. Måste jag betala hans begravning själv nu?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Det brukar normalt vara tre olika parter som är inblandade i kostnaderna för en begravning:

- kommunen eller landstinget

- dödsboet

- begravningshuvudman (vilket oftast är Svenska kyrkan eller det trossamfund den avlidne tillhört).

Begravningsavgiften är någonting som alla i Sverige betalar (varierar beroende på bostadsort) och den täcker kostnader för kremation, gravplats under 25 år och dessutom vissa transporter. Är den avlidne också medlem i Svenska kyrkan står kyrkan för kostnader för begravningsceremonin ( bl.a präst och organist).

Tillgångarna i dödsboet används för att betala vissa kostnader som uppstår i samband med begravningen. Dödsboet har ansvar för till exempel kista, till exempel blommor, tackkort, sång och musik och det skulle även kunna vara dödsannonser.

Begravningskostnaderna går före andra obetalda kostnader som den avlidne kan ha haft. Exempelvis el, hyra eller mobilräkning. Inga räkningar ska dock betalas förrän det är klart att tillgångarna kommer täcka kostnader för begravning och bouppteckning. Det räknas som prioriterade skulder i dödsboet.

Om det som i din situation inte finns tillräckligt med pengar i dödsboet kan du vända dig till kommunen där du har möjlighet att få ett ekonomiskt bistånd. Pengarna ska räcka till en "värdig" begravning. Och socialtjänsten ska inom rimliga gränser ta hänsyn till den avlidnes och dessutom anhörigas önskemål. Vad som tolkas som en värdig begravning varierar dock mellan olika kommuner. Det brukar röra sig om ett bidrag på ungefär 20 000 kronor. Med andra ord är inte tanken att du ska behöva betala din mans begravning själv.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,
Amanda AlwallRådgivare