Vem bestämmer var begravningen skall ske när de efterlevande inte är överens?

Vems röst väger tyngst . Sambo vill begrava barnens far på X medan barnen vill ha sin far som ör söderkis på Y. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill inleda med att beklaga sorgen. Om jag har förstått frågan rätt så är den avlidnes sambo och barn osams angående var begravning skall ske, och frågan handlar därför om vems röst som anses väga tyngst. För att få svar så får vi bland annat kika in i Begravningslagen.

1. Tala med begravningsbyrå

Jag skulle först och främst råda parterna om att ta upp problemet med begravningsbyrån. De har ofta erfarenhet av dessa sorters konflikter och kan ofta hjälpa till.

2. Kyrkogårdsmyndigheten kan medla

På parternas begäran ska huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där den avlidne senast var folkbokförd medla mellan dem. Detta om de exempelvis inte kan komma överens om var gravsättning ska ske (Begravningslag 5 kap 3 §). Huvudmannen kan sedan fastställa parternas överenskommelse, förutsatt att de skulle lyckas nå en sådan. Om de ändå inte skulle komma överens, så kan huvudmannen istället hänskjuta tvisten till länsstyrelsen.

3. Länsstyrelsen kan ta beslut om vem som får bestämma

Länsstyrelsen skall pröva vem som skall besluta om gravsättningen om parterna vid detta läge fortfarande inte skulle vara överens. Hänsyn kommer då bland annat att ta till parternas förhållanden till den avlidne. Störst vikt läggs nog trots allt vid den avlidnes egna önskemål, om några sådana finns att tillgå (Begravningslag 5 kap 1 § och 4 §).

Slutsats och råd

Det är med andra ord svårt för mig att i avgöra vems åsikt som i detta fall väger tyngst. En individuell bedömning måste förmodligen göras i varje enskilt fall. Ett råd som jag dock kan ge parterna är att försöka reda ut tvisten på egen hand. Det är inte sällsynt att en fråga liksom denna, som kan komma att behöva gå igenom såväl huvudmannen för begravningsverksamheten som länsstyrelsen, blir utdragen och mycket påfrestande för alla parter.

Med det sagt så hoppas jag att jag har kunnat besvara på frågan på ett tillfredsställande sätt. Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen till att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare