FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/11/2018

Vem bestämmer underhållsskyldigheten till barn?

Jag betalar idag underhållsbidrag till boendeföräldern. Eftersom våra två barn tillbringar 10 nätter i månaden hos mig som umgängesförälder har jag rätt att göra avdrag enligt föräldrabalken. BF har nu ansökt om underhållsstöd för att umgängesavdraget ogillas.

Nu påstår försäkringskassan att jag är tvungen att betala tillbaka avdraget till BF för flera månader tillbaka och sedan betala fullt (3146:-) underhållsbidrag framöver. Deras förklaring är att eftersom vi inte är överens om avdraget så ska jag antingen betala underhållsstöd eller fortsätta betala underhållsbidrag utan avdrag.

Vad är vitsen med regleringen enligt föräldrabalken när BF bestämmer villkoren och vad säger regelverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsbidrag och underhållsstöd finns stadgade i föräldrabalken (FB).

Hur bestäms underhållsbidraget?

Underhållsbidrag är som huvudregel något som föräldrarna avtalar och kommer överens om. Om föräldrarna inte kommer överens om vilket underhållsbidrag som ska betalas finns beräkningsmetoder utefter barnens behov stadgade i lagen. Enligt lagen ska föräldrarna bidra efter respektive förmåga i förhållande till barnens behov (7 kap. 1 § FB).

Vad är vitsen med regleringen enligt föräldrabalken när BF bestämmer villkoren?

Regleringen i föräldrabalken utgör en ram som tillämpas när föräldrarna inte kommer överens eller kan avtala om vilket underhållsbidrag som ska betalas. Underhållsskyldighet är i grunden ett avtalsfritt område där föräldrarna formlöst kan avtala om vilket bidrag som ska utgå. Det är inte enbart boendeföräldern som kan bestämma bidragets storlek, utan det beräknas efter föräldrarnas respektive förmåga. Om barnen är hos den andra föräldern (inte boendeföräldern) har denna rätt att göra avdrag på underhållsbidraget om barnen är hos föräldern under minst fem sammanhängande dygn eller under sammanlagt minst sex dygn per kalendermånad (7 kap. 4 § FB).

Mitt råd är att du ska försöka prata med boendeföräldern och försöka att gemensamt komma fram till en lösning eftersom det råder avtalsfrihet i frågan. Försök annars att kontakt försäkringskassan så att de kan förklara beslutet utifrån era inkomster och beräkningsmodellerna i föräldrabalken.

Jag hoppas jag kunde besvara din fråga väl utifrån förutsättningarna i frågan!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare