FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/07/2020

Vem bär kostnadsansvaret för umgängesresorna?

Hej.

Vem ska stå för resekostnaderna vid skilsmässa? Mitt ex valde för ca 7år sen att lämna kommunen våra barn är folkbokförda i. Han bor numera 61 km bort. Vår son valde att flytta med honom. Vi hade en överenskommelse att inte betala underhåll till varandra då vi hade vars ett barn boende hos oss. Nu är sonen 19 år och bor inte med pappan. Jag får nu underhåll för dottern. Pappan tycker att det är jag som ska betala resorna för att han betalar underhåll till mig. Jag ska väl inte betala för att han ska ha umgänge med sitt barn?

Anledningen till att jag behöver er hjälp är att vi kan inte kommunicera med varandra.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är den föräldern som barnet ska umgås med som har det primära kostnadsansvaret för umgängesresorna. Bor barnet tillsammans med endast en förälder ska den föräldern i vissa fall ta del av kostnaderna som umgängesresorna innebär (6 kap. 15 b § föräldrabalken). Detta gäller dock endast när avståndet mellan bostadsorterna har uppnått en viss storlek. Enligt förarbetena krävs det som en riktpunkt att avståndet mellan bostadsorterna ska överstiga tio mil för att boendeföräldern ska behöva vara delaktig i kostnaderna för umgängesresorna.

I ditt fall överstiger inte avståndet mellan bostadsorterna tio mil och det är därför umgängesföräldern som bär kostnadsansvaret för umgängesresorna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare