FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/11/2019

Vem av föräldrarna ska betala resekostnaderna för umgänge?

Hej! Om ett barn bor på heltid hos en förälder och har umgänge med den andra föräldern varannan helg. Umgänges föräldern betalar fullt underhåll till boendeföräldern.

Resan enkel väg för umgänges föräldern för att hämta barnet är 6mil så totalt blir det 26mil för att hämta och lämna barnet hos boende föräldern. Vem ska bekosta resan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vem av föräldrarna ansvarar för att bekosta resorna för umgänge?

Den föräldern som barnet bor hos ska ta del i resekostnaderna som tillkommer av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Detta sker efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga, även andra omständigheter kan tas in i denna bedömning. Det primära ansvaret för kostnaderna ligger dock på umgängesföräldern, alltså den föräldern som barnet inte bor med. (6 kap. 15 b § Föräldrabalken).

Vad gäller för er?

Det är svårt att ge ett exakt svar om vem av er som ska betala eller hur mycket var och en av er ska bidra med, det beror helt på hur er ekonomiska förmåga ser ut. Men den föräldern som barnet inte bor med har det primära ansvaret att betala för resekostnaderna. Dock kan boendeföräldern också ha en skyldighet att bidra till resekostnaderna, men som sagt beror detta på hur boendeförälderns ekonomiska situation ser ut.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare