Vem av barn/syskonbarn ärver sommarstugan efter mor med/utan testamente?

Hej

Vem ärver efter min mor ? Jag hade en syster som gick bort nyligen, Hon efterlämnade 2 döttrar.

Jag är således enda barn nu o 2 systerdotter.

Det är diskussioner om min mors hus o hennes sommarstuga som hon anser att barnbarnen ska ha. Vad gäller om inga papper skrivs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är den avlidnes barn som ärver i första hand (2 kap 1 § ÄB). Samtliga barn delar då lika på arvet. Om något av barnen skulle ha gått bort ärver dennes barn istället, de delar då på förälderns andel (2 kap 1 § 2 st ÄB).

Detta innebär att det är du och din syster som ärver efter din mor, hälften var eftersom ni är två. Då din syster har gått bort går arvet vidare till hennes barn som delar lika på hennes andel. Dina två systerdöttrar ärver med andra ord 25 % var medan du ärver 50 %. Detta innebär att ni kommer få dela upp sommarstugan och resten av arvet mellan er där du har rätt till hälften.

Ovanstående gäller ifall din mor inte har skrivit något testamente. Genom ett testamente skulle hon ändra hur arvet ska fördelas och till exempel skriva att hela sommarstugan ska gå till barnbarnen. Ett testamente ska som huvudregel gälla så som det är skrivet.

Ett barn har dock alltid rätt att få ut minst sin laglott när en förälder går bort, denna andel kan aldrig testamenteras bort. Ett barns laglott är hälften av vad barnet skulle ha ärvt om det inte funnits något testamente (7 kap 1 § ÄB). Eftersom du skulle ha ärvt 50 % av kvarlåtenskapen utan testamente är din laglott 25 %. Så länge du får ut minst 25 % av kvarlåtenskapen gäller alltså din mors eventuella testamente. Om du däremot inte skulle få ut minst 25 % har du rätt att påkalla jämkning av testamentet för att kunna få ut din andel. Detta måste göras inom 6 månader från att du delgivits testamentet (7 kap 3 § ÄB).

Sammanfattningsvis kan jag säga att du har rätt att ärva 50 % av kvarlåtenskapen efter din mor ifall hon inte har skrivit något testamente (jag förutsätter att hon inte är gift, det kan förändra svaret på frågan). Du har alltså rätt till hälften av all egendom. Dina systerdöttrar ärver i detta fall 25 % var (det vill säga hälften av din systers andel var). Om din mor skulle ha skrivit ett testamente där hon till exempel skänker sommarstugan till sina barnbarn KAN detta vara giltigt. Din mor får i stort sett testamentera precis som hon vill. Du har dock alltid rätt att få ut minst din laglott, det vill säga 25 % av all kvarlåtenskap. Svaret på din fråga beror alltså på hur mycket sommarstugan är värd och hur mycket egendom din mor äger i övrigt då hon går bort.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare