Vem ärvet barnet?

En frånskild Mor med två barn och ett barn dör utan testamente skrivet ej heller barn eller fru, vem ärver barnet när fadern är död också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar vem som ärver ett barn när fadern är död men modern och ett syskon finns vid liv. Här under går jag igenom vem som får ärva barnet. Reglerna som avgör vem som får ärva finns i ärvdabalken (ÄB).

Arvet

Om en person inte har egna barn är de närmsta arvingarna personens föräldrar. Som utgångspunkt ska föräldrarna dela lika på arvet. Om en av föräldrarna är död träder syskon till den avlidne in i den förälderns ställe. Det betyder att syskon får ärva den delen som en förälder skulle ha ärvt om föräldern var vid liv. (2 kap. 2 § ÄB).

I fallet du tar upp finns modern och ett syskon vid liv. Modern får ärva ena hälften eftersom hon är en förälder. Syskonet ärver den andra hälften eftersom fadern är död.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare