Vem ärver vem enligt arvsordningen.

Min mor har tre barn, jag som har två barn, min syster som är barnlös och min bror som har tre barn.

1. Vad händer om jag dör först? Ärver mina syskon allt när mamma dör eller ärver mina barn den del som jag hade fått om jag hade levt då?

2. Om alla vi tre barn dör före mamma, vem ärver då? Hennes syskon eller barnbarnen?

3. Om min syster dör först, ärver mamma då eller syskon?

4. Om jag dör så ärver väl min make allt som är mitt om vi inte har skrivit något annat? Alltså barnen har inte rätt till något förrän han också har gått bort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med dina frågor.

Regler om arvsordningen finns i Ärvdabalken (1958:637) kap 2. Dessa regler förutsätter att det inte finns ett testamente som kan omförhandla vissa delar av regleringen. Men utifrån arvsordningen gäller:

1. Den arvsrätt som du har efter en förälder tillfaller dina barn om du inte finns kvar vid din mammas bortgång. Dina syskons arv efter er gemensamma mamma blir således inte större, utan din del kommer delas upp mellan dina barn.

2. Arvsordningen är sådan att arvet alltid först går i rakt nedåtstigande led. Först barn sen barnbarn och eventuellt deras barn. Finns inga att finna kommer arvet istället gå i rakt uppåtstigande led till föräldrarna. Finns inte dessa vid liv blir det deras barn som mottager arvet, vilket då blir den dödes syskon. Finns inte dom kvar i livet blir det deras barn som ärver. De blir därmed barnbarnen som ärver före syskonen.

3. Om din syster dör går hennes arv i första hand till hennes avkommor och om det inte finns några så blir det arv till föräldrarna. Hon måste därför testamentera till sina syskon för att de ska få gå före mamma i arvsrätten.

4. Egentligen är det felaktigt uttryckt att maken ärver före barnen. Det är dina barn som ärver dig när du dör men din make kan få förfoganderätt över deras framtida arv. Detta förutsätter att han är deras förälder. Endast om du är gift med barnens förälder får han rätt att förfoga/låna/behålla arvet efter dig. Det är det som vi uttryckligt kallar skyddat/orubbat bo. Är du gift med någon annan än barnens pappa så måste ni skriva testamente om du inte vill att barnen ska ärva dig genast efter din bortgång. Det är som bekant andra regler för särkullbarn. Många missar skillnaden och tror att det föreligger full arvsrätt av all egendom även till ny make.

Hoppas du fått svar på dina frågor, annars är du välkommen att ställa nya eller följdfrågor efter denna.

Jennie NilssonRådgivare