Vem ärver om man inte har barn eller är gift?

Min mans syster ha dött tråkigt nog i en sjukdom. Hans syster har ingen man, barn och levde ensam. Vem är det då som ärver hennes bo och tillgångar av pengar ? Endast pappan lever, mamman är död och det finns tre syskon kvar i familjen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver enligt lag?

Om den avlidna inte har skrivit något testamente kommer arvet att fördelas enligt den legala arvsordningen. Det innebär att den avlidnas närmsta arvingar får ärva. Om den avlidna inte har några barn eller är gift är de närmsta arvingarna dennes föräldrar (2 kap. 2 § ÄB).

Kvarlåtenskapen fördelas således i två lika stora delar och en del går som arv till mamman och den andra delen till pappan. Eftersom mamman är avliden fördelas hennes del av arvet på hennes barn, dvs den avlidnes syskon, förutsatt att alla syskon är biologiska eller adopterade barn till mamman.

Hur blir det i vårt fall?

Enligt din fråga kommer din mans systers pappa att ärva halva kvarlåtenskapen. Hennes tre syskon kommer sedan få dela på den andra halvan av kvarlåtenskapen, en del som egentligen skulle tillfallit mamman men som nu istället fördelas på syskonen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare