Vem ärver om föräldrar är döda

Min bror har avlidit. Hans fru avled för ett år sedan. De efterlämnar en svårt handikappad dotter.

Vem ärver dottern den dagen hon avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar sorgen, förhoppningsvis kan jag klara upp juridiken för dig.

Frågan du ställer regleras i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten är att dotterns barn ärver (ÄB 2:1 1st). Skulle någon av hennes eventuella barn vara döda ärver barnets barn (ÄB 2:1 2st).

Om dottern inte har några barn eller barnbarn är ärver hennes syskon om hon har några eller deras barn/barnbarn om hennes syskon dött, varje del av släkten (dvs mammans/pappans sida) får lika stor del (ÄB 2:2 1st).

Om hon saknar syskon eller syskonbarn ärver hennes mor- och farföräldrar lika delar (ÄB 2:3 1st). Är en far eller morförälder död delar den dödes barn dennes lott. Finns inga barn tar den andra mor- eller farföräldern den dödes lott. Om även han eller hon är död men har efterlämnat barn, tar barnen den dödes lott. Finns det ingen arvinge på den sidan, går hela arvet till arvingarna på den andra sidan (ÄB 2:3 1-2st).

Svaret beror alltså på hur familjesituationen ser ut i övrigt men simplifierat kan man säga att arvsordningen är följande: Barn → barnbarn → föräldrar → syskon → syskonbarn → mor- och farföräldrar → mor och farföräldrars barn.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om inte är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare