Vem ärver om bröstarvinge inte finns i livet?

Hej!

Jag lever i ett samboförhållande sedan 15 år tillbaka. Vi har inga gemensamma barn. Min sambo har inga barn alls men jag har 2 barn från ett tidigare förhållande. Tyvärr dog min son 29 år gammal i en trafikolycka för 4 år sedan. Han lämnade en dotter som nu är 6 år gammal.

Jag har även en dotter, 26 år gammal som lever, men efter brorsans olycka har hon hamnat i missbruk. Hon har också en dotter som är 3 år och bor med sin pappa eftersom min dotter har förlorat vårdnaden p.g.a. missbruk.

Undrar vem ärver mig. Jag vet att det är inte min sambo, men undrar om det är bara min dotter eller dottern och sonens dotter ( mitt barnbarn) och i så fall vilka delar. Vad kan jag göra att min sambo ska få bo kvar i huset och att allt går inte till dotters narkotika. Vill samtidigt säkra hennes framtid så klart men som det ser ut just nu så är hon inte kapabel att ta hand om huset och pengarna. Jag äger ett hus och en stuga.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen är som sådan att den avlidnes barn ärver först, så kallade bröstarvingar. Är bröstarvingarna inte i livet träder deras barn in i deras ställe (2 kap. 1 § ärvdabalken). I ditt fall blir det således din dotter och din avlidnes sons barn (ditt barnbarn) som ärver din del. Precis som du säger så ärver inte sambor varandra. Men det du kan göra om du vill att din sambo ska ta över huset är att skriva ett testamente. Ett testamente ska upprättas skriftligen och med två vittnen. Dessa vittnen behöver inte veta innehållet i testamentet men de bör veta att det är ett testamente som upprättas och skriver under handlingen med sina namn (10 kap. 1 § ärvdabalken). Viktigt att tillägga är att dessa vittnen måste vara över 15 år och inte lida av en psykisk störning som gör att de saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen (10 kap. 4 § ärvdabalken).

Däremot kan du inte testamentera bort alla dina tillgångar. Dina bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som bröstarvingen har rätt till (7 kap. 1 § ärvdabalken). Arvslotten är den andel av arvet som arvingen ska få. Därför har din dotter alltid rätt till en viss del av ditt arv oavsett.

Sammanfattningsvis är det ditt barnbarn och din dotter som ärver dig i förstahand. För att ge din sambo tillgång till huset kan du testamentera detta till hen, men beakta då att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare