Vem ärver om barnet till den döde är avliden?

Hej

Min far dog och mor ärvde honom, sitter i sk orubbat bo. Jag har en bror. Om jag går bort före min mor, ärver då min bror allt efter henne eller ärver mina barn (2st) min del, den del som skulle gå till mig om jag levde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Barn till den döde tillhör den första arvsklassen, vilket betyder att de ärver i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Om barnet som skulle ärva är avliden så gäller följande: Barn till barnet som skulle ärva träder in i dennes ställe. Detta gäller enligt en princip som kallas istadarätten.

I ditt fall gäller alltså följande: Dina barn ärver i ditt ställe, om du skulle gå bort före det att din mor dör. Arvet kommer då att fördelas mellan dina barn och din bror.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare