Vem ärver när ett syskon avlider?

Hej. Min mamma har åtta syskon varav fyra är avlidna, alltså de är fem kvar i livet.

Av de fem som är kvar så har den ena inte varken barn eller man som ärver. Och då kommer ju syskonen in i bilden eftersom det inte finns några föräldrar kvar i livet heller.

När hon avlider, så ärver ju min mamma och hennes syskon henne. Men av de fyra avlidna syskonen så hade två av dem inga barn och var inte gifta.

Hur tillfaller arvet i det här fallet bland de kvarvarande syskonen? Vad händer med deras del som är avlidna och inte har några arvingar? Går deras del till allmänna arvsfonden eller delas deras del med kvarlevande syskonen?

Mvh. Mr.F

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara dina frågor kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Utifrån omständigheterna tolkar jag frågan som att du vill veta vad som händer med arv när det inte finns bröstarvingar och att föräldrarna är bortgångna. Kommer stegvist gå igenom arvsrätten för att det ska bli en tydligare bild av hur arv egentligen fungerar. När det finns bröstarvingar (barn) så aktualiseras 2 kap. 1 § ÄB. Finns det inga bröstarvingar går arvet vidare till föräldrarna (2 kap. 2 § ÄB). Har förekommer uttrycket "istadarätt" vilket innebär att om en eller båda föräldrarna är avlidna tar syskon över deras rätt till arv.

Vilket är exakt samma slutsats som du kom fram till. Det som händer rent praktiskt är att arvet delas på alla arvsberättigade, för de som är avlidna kommer arvet fördelas till övriga inom samma arvsklass, i detta fall, övriga kvarlevande syskon. Allmänna arvsfonden tar enbart del av arv när det inte finns några arvingar alls (5 kap. 1 § ÄB).

Hoppas detta svarar på din fråga, har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare